MÅNGBERGS OCH HOLENS FÄBODLAG
Slutrapport för renovering av ränna och vattenhjul i
Mångbergssågen 2012 – 2013
1.
Bakgrund
Sågen i Mångberg byggdes på 1860-talet, sedan en vårflod
spolat bort en ännu äldre såg. Sågen är vattendriven och innehåller dels en
ramsåg som drivs av ett underfallshjul, dels ett kantverk som drivs av ett
överfallshjul.
1982-83 renoverades sågen genom Mångbergs och Holens fäbodlags försorg. Sågen har sedan dess demonstrationskörts
varje sommar i samband med fäboddagar/sågdagar, vilket har rönt mycket stort
intresse.
Den renoverade sågen fungerade i stort sett utan problem
till 1999, då axeln till kantverket gick av. En ny axel av ek anskaffades och
monterades. Arbetet var omfattande och blev klart först 2004.
Under åren har också en del förstärknings- och
reparationsåtgärder utförts på vattenrännan och vattenhjulen.
Med tiden blev rännan, som leder vattnet från dammen till
vattenhjulen, i allt sämre skick och det blev nödvändigt att planera för en
renovering. Se foto 1-4 nedan.
Foto 1 Översiktsbild
med intaget till sågrännan
Foto 2 Sågrännan leder vattnet till vattenhjulen
före renovering
Foto 3 Tvärbalkarna var så murkna att de inte Foto 4 Stolparna var delvis mycket murkna
klarade upplagstrycket mot stolparna
Vid sågdagen 2010 lossnade den yttre lagertappen i axeln för
underfallshjulet, vilket innebar att sågen inte längre kunde köras. Axeln måste
renoveras eller bytas ut.
Se foto 5.
Även underfallshjulet var delvis trasigt och hade ganska få
års återstående livslängd. Se foto 6.
Foto 5 Vid sågdagen 2010
gick infästningen för Foto 6 Även själva underfallshjulet var i
den yttre lagertappen i axeln för under- dåligt skick
fallshjulet
sönder.
Överfallshjulet är däremot i bättre
skick, eftersom det delvis renoverades i samband med att axeln för hjulet
byttes. Det bedömdes inte behöva ersättas ännu.
Se foto 7-8.
Foto 7 Utloppet ur
rännan och överfallshjulet. Foto 8 Överfallshjulet renoverades delvis i
samband med axelbytet.
2.
Ansökningar om bidrag
För att finansiera den nödvändiga
renoveringen ansökte fäbodlaget under flera år om bidrag från en rad olika
instanser, bl a Siljans och Trängslets
regleringsfonder och Riksantikvarieämbetet.
3.
Beviljat bidrag
Den 29 nov 2011 fick fäbodlaget av
Riksantikvarieämbetet rådet att söka
Kulturminnesvårdsbidrag från Länsstyrelsen i Dalarna. Ansökan skickades in
22 jan 2012 och 7 juli 2012 fick vi det
mycket glädjande beskedet att vår ansökan
beviljats och att ersättning utgår ”med
högst 90% av miljöinvesteringens
stödberättigade kostnader men högst 400
000 kronor”.
Som klardatum för miljöinvesteringen angavs i beslutet 30
sep 2013.
4. Arbetets
genomförande
4.1 Planering
Omedelbart efter det att beskedet från Länsstyrelsen
erhållits, kallades till ett extra
styrelsemöte för fäbodlaget och riktlinjerna
för renoveringsarbetet drogs upp.
Följande tidplan skisserades för projektet:
·
Rivning av ränna, vattenhjul och axel
utförs under sep-okt 2012.
·
Ny axel av ek beställs aug 2012, skall
vara färdigtillverkad inkl smide mars 2013 och monteras april 2013.
·
Nytt vattenhjul beställs aug 2012,
tillverkas under vintern så att det är klart mars 2013 och monteras april 2013.
·
Ny ränna byggs april-juni 2013.
Målsättningen var att ha sågen driftklar till fäboddagen
2013.
Tillverkning av vattenhjulet beställdes av Hålls Snickeri på
Sollerön. Ekaxel
beställdes av Stängsel och Skogsteknik i Linköping. För
rivning, montage av
axel och vattenhjul samt byggande av ny ränna anlitades Gruddbo
Timmerstugor på Sollerön.
4.2 Arbeten hösten 2012
Under hösten 2012 utfördes följande arbeten:
·
Virket för renoveringen sågades,
torkades, hyvlades, impregnerades och kördes till Mångberg.
·
Befintlig ränna, axel och vattenhjul
dokumenterades med ritningar.
·
Rännan revs och materialet slängdes i
container för borttransport av SITA.
Arbetet utfördes till större delen som
eget arbete inom fäbodlaget.
·
Vattenhjul och axel demonterades med
hjälp av mobilkran.
·
Vattenhjulet fraktades till Hålls
Snickeri på Sollerön, som skulle göra det nya vattenhjulet.
·
Stommen för den nya rännan byggdes upp.
·
Ny plankbotten på mark nedströms
vattenhjulen utfördes.
·
Den nya rännans inplankning
blev delvis klar.
Foto 9 Arbete
utfört under hösten 2012. Foto 10 Arbete utfört under hösten 2012. Den
Den nya rännans stomme uppströms ifrån. nya rännans stomme
nedströms ifrån. Jan 2013
jan 2013.
En lägesrapport lämnades 2012-12-18
till Länsstyrelsen.
4.3 Arbeten 2013
Under vintern 2012-13 anskaffades den nya axeln från en
leverantör i Linköping. Se Foto 11 och 12
nedan.
Foto 11 Ekstocken
före sågning. Feb 2013. Foto 12 Sågning av ekstocken.
Under våren 2012 levererades axeln till Mångberg. En ny
yttre lagertapp tillverkades och monterades på axeln yttre ände. På den inre
änden återmonterades den gamla vevslängan.
Arbetet gjordes som eget arbete av medlemmar i fäbodlaget,
huvudsakligen Stefan Wikestedt. Se Foto13 – 18 nedan.
Foto 13 Stefan
Wikestedt monterar den nya Foto 14 Ursparning för infästning vevslänga.
yttre axeltappen. 8 juli 2013. 20 juli 2013.
Foto 15 Börje Andersson och
Stefan Wikestedt Foto 16 Vevslängan monterad. 29 juli 2013.
lägger vevslängan i dess ursparning.
21
juli 2013.
Foto 17 En ny
axel tillverkades också för kugg- Foto 18 Färdig axel med yttre lagertapp till
hjulet
som drar kättingen som spelar vänster
och vevslängan till höger.
in stockarna i sågen. 23 sep 2013.
Tyvärr blev arbetet med vattenhjulet försenat pga problem med tillgängliga virkesdimensioner. Nytt virke
i form av lärkträ fick beställas.
Eftersom den nya axeln med vattenhjul måste lyftas på plats
med mobilkran, innan rännan kunde göras färdig, blev arbetet med rännan därmed
försenat.
Slutredovisning till Länsstyrelsen bedömdes inte hinnas med
under september, som föreskrivits i länsstyrelsens tilldelningsbeslut, varför
begäran om uppskov t o m november insändes 2013-08-17.
Vattenhjulet blev klart i mitten av augusti, se foto 19 och
20 nedan.
Foto 19 Arne
Håll med det av honom tillverkade Foto 20 Det nya vattenhjulet. 2013-08-16.
nya vattenhjulet. 2013-08-16.
Montaget av axel med vattenhjul gjordes med hjälp av
mobilkran den 21 aug 2013. Se foto 21 – 26 nedan.
Foto 21 Mobilkranen
uppställd. 21 aug 2013. Foto 22 Axel och vattenhjul svävar högt i
skyn.
21 aug 2013
Foto 23 Axel med
vattenhjul på väg mot Foto 24 Axel med vattenhjul på väg att läggas
rännan.
21 aug 2013. ner
i det yttre lagret. 21 aug 2013.
Foto 25 Vevslängan i sitt lager. Foto 26 Inre axelände på plats i sitt lager.
2 sep 2013 Ringen
på axeln används för att spela
tillbaka stockmatningen. Jfr foto 33.
Foto 27 Inre delen av axeln. 21 aug 2013. Foto 28 Yttre delen av axeln. 2 sep
2013.
Arbetet med rännan kunde nu återupptas och rännan
färdigställdes under september. Nedan redovisas med ett antal foton det färdiga
arbetet med ränna och vattenhjul.
Foto 29 Färdig ränna.
12 okt 2013. Foto 30 Rännan nedströms ifrån. 12 okt 2013.
Foto 31 Det nya vattenhjulet med yttre lager. Foto 32 Vevslängan. Till
vänster syns del av
12 okt 2013. spelet,
som drar in stockarna i sågen. 12 okt 2013.
Foto 33 Kätting för att spela tillbaka stock- Foto 34 Spelet, som drar in stockarna i sågen.
matningen. 12 okt 2013. 12 okt 2013. Jfr foto 17.
Bortforsling av rivnings- och överskottsmaterial utfördes
genom eget arbete. Se Foto 23-24 nedan.
Foto 35 Bortforsling av virke från den gamla
Foto 36 En del torrt icke impregnerat virke
rännan genom eget arbete. 14 okt 2013. kunde brännas. Övrigt virke kördes till
åter-
vinningsanläggningen i Mora. 14 okt 2013.
5.
Slutbesiktning
Slutbesiktning genomfördes 2013-11-01, varvid entreprenaden
godkändes. Se bifogat slutbesiktningsprotokoll. Vid slutbesiktningen återstod
att utföra tak över axeländarna, som sticker ut utanför rännan.
Det beslöts att även utföra tak över stockändarna, som också
sticker ut utanför rännan, detta för att förlänga livslängden. Vidare återstod
att utföra spjälgaller i rännan. Foton av ränna med dessa åtgärder genomförda
redovisas som foto 37 – 40 nedan.
Foto 37 Rännan kompletterad med tak över Foto 38 Taken ur en annan vinkel. 17 nov 2013
axeländar och stockändar. 17 nov 2013.
Foto 39 Spjälgallret. 17 nov 2013. Foto 40 Taken över axeländarna.
Städning återstår.
6.
Ekonomi
Projektet har kunnat genomföras i princip inom planerad
kostnadsram. De faktiska kostnaderna uppgår till 403 975 kr. Till detta kommer
värdet av eget arbete 50 050 kr och värdet av eget material 69 000 kr.
2013-11-24
Mångbergs och Holens fäbodlag
Håkan Bond